Тема. Охорона природи Землі.
Мета: поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати бережне, господарське ставлення до природи, як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків.
Обладнання: глобус, мультимедійна дошка, презентація
Тип уроку: урок-конференція
Хід уроку
І. Організація класу.
- Подивіться на свого сусіда по парті і посміхніться, посміхніться мені, а я вам. І з таким гарним настроєм розпочинаємо нашу роботу.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Черговий звітує про стан погоди, учні записують в зошити
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Слухання казки
- Жили – були у всесвіті дев’ять сестер, дев’ять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очами-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок ізаллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
- Чи впізнали ви цю красуню? (Земля)
Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.
… Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…
- У мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.
- Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).
- Ось скільки проблем ви назвали.
- А що роблять з людиною, коли вона хворіє?
(Лікують, оберігають, захищають).
-
. Вправа «Шифрувальник»
- Розгадавши слово, ми прочитаємо назву науки, що допомагає людині охороняти природу.
К О Е Л Г Я І О
2 3 1 4 6 8 7 5
-Отже, наука, що допомагає людині охороняти природу, називається екологія. Ми сьогодні поговоримо про важливі екологічні завдання, що є сьогодні, навчимося розуміти, як необхідно ставитися до природи, щоб не завдати їй шкоди, а зберегти її красу.
ІV. Повідомлення теми уроку (слайд 2)
На Землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма,
Будьте люди обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
-Так. Охороняти природу нашої Землі разом – це і є тема нашого уроку.
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Повторення вивченого матеріалу.
- Давайте пригадаємо, чи завжди на Землі була однакова кількість населення?
(Ні. Дуже-дуже давно на Землі було 300 млн. чоловік. Тепер сім’я народів становить 5,8 млрд. чоловік).
- Скільки материків населяють люди?
- Який материк найбільш заселений? (Євразія)
- Найменш? (Австралія)
- На якому материку люди постійно не живуть? (Антарктида)
- З чим пов’язана така нерівномірність розселення людей на материках?
(З природними умовами).
- Пригадайте, які океани є на Землі? Назвіть їх.
VІ. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1.Розповідь вчителя
У кожної людини є рідний край — це місце, де вона народилася, живе і працює. Кожне дерево, квітка, травинка — це частина природи, частина рідної землі. Природа подарувала їх людям назавжди. Людина живе і працює серед природи і тому зобов'язана її берегти. Україна здавна славиться своїми природними багатствами: лісами, горами, річками, морями. Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею. І від того, як ми будемо ставитися до землі, води, повітря, лісу, буде залежати наше майбутнє. Із давніх-давен все потрібне для себе людина діставала з природи і прагла жити з нею в злагоді. Минав час, наші попередники пізнали закони природи, навчились створювати машини і нові технології. Вирубуючи ліси, осушуючи болота, будуючи заводи і фабрики, автомобілі та літаки, вносячи у ґрунт мінеральні добрива та отрутохімікати, ми майже не замислюємося, як же це позначиться на природі і нашому здоров'ї. Це призвело до безлічі екологічних проблем. Зникають тварини і рослини. Природа ... Це слово сповнене глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, різноманітний світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті озера, дрімучі ліси та високі гори. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Природа не жаліє нічого для людей, даючи їм свої щедрі дари. А чи завжди ми з вами жаліємо природу? Всі ми - діти природи, та не всі однаково добре ставимося до неї. Тому природа потребує постійної уваги і турботи. Не вперше за роки навчання ми говорили про природу і про те як, як її потрібно охороняти. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися оберігати природу, охороняти її багатства. З кожного її куточка до нас долітає сигнал допомоги. Сама природа подає нам сигнал SOS - це сигнал, який подається з кораблів, які тонуть і просять про допомогу. Тепер прохання про допомогу все частіше звучить від природи.
2. Творче завдання.
- Уважно прочитайте завдання. На картках запишіть скарги від Природи.
- Коли людям щось не подобається в обслуговуванні (в магазині, ресторані, автобусі тощо), куди вони пишуть свої зауваження, невподобання?
- Якби природа вміла говорити, щоб вона написала в книгу скарг?
Учні зачитують підготовлену ними інформацію у супроводі презентації
( слайди 3-12)
Сигнал SOS подає повітря.
В повітря потрапляють шкідливі речовини від роботи транспортних засобів, особливо автомобілів, роботи фабрик та заводів; дим від спалювання сміття, тютюновий дим.
- Що ми можемо зробити, щоб зберегти повітря чистим? (відповідь учнів)
Сигнал SOS подає вода.
Водойми потерпають від забруднення отруйними речовинами, побутовими відходами. В її води потрапляє бензин і нафта після аварій танкерів, велика кількість різного сміття.
- Якої допомоги від нас чекає вода? (відповідь учнів)
SOS – чути від Землі.
На її поверхні величезні ями залишаються після видобування корисних копалин. Землі шкодять яри та балки. З водою потрапляють отруйні речовини. На поверхні накопичується велика кількість сміття.
- Як ми можемо допомогти землі? (відповідь учнів)
Рослини і тварини промовляють – SOS.
Вирубуються великі ділянки лісів заради деревини – знищуються домівки тварин. Знищують тварин під час полювання, за ради розваг.
- Чим ми можемо зарадити рослинам і тваринам? (відповідь учнів)
-А ще непоправної шкоди природі завдають екологічні катастрофи та аварії. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській атомній станції, внаслідок якої забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилось на флорі і фауні нашої країни.
3.Фізкультхвилинка
- Якщо ти не нариваєш в лісі великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою ( три рази).
- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття після відпочинку на природі, тупни ногами.
- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев та кущів, присядь.
- Якщо ти взимку підгодовуєш птахів, помахай руками, як крилами коло.
- Якщо ти посадив хоч одне деревце, нахились вперед.
- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватись про
природу, простягни руки своїм сусідам.
VІІ. Формування знань, вмінь і навичок
-
Робота з підручником с.104-105 (самостійно)
-Як ви вважаєте, що є найбільшою загрозою для природи Землі?
-Запропонуйте свої шляхи збереження природи.
2. Розповідь вчителя про «Червону книгу» (слайд13 )
-Щоб якось покращити ситуацію, держава прийняла ряд законів і програм, спрямованих на охорону і збереження природи. Серед них Закон „ Про охорону навколишнього природного середовища” прийнятий в 1992 році. А ще для збереження рідкісних видів рослин і тварин створено спеціальну „Червону книгу” в 1976 році. Назва книги „ Червона”, бо вона подібна до червоного сигналу світлофора - він має будити в людей тривогу за долю природи. Це жива постійно оновлювана книга: види, яким перестала загрожувати небезпека зникнення, переносяться на зелені сторінки у свою чергу на червоні заносяться зникаючі види.
3.«Мозковий штурм»
-Що, крім Червоної книги, створено, щоб зберегти природу країни?
-Яка організація бореться за збереження природи?
4. Робота в парах. (додаток 1)
-Ось конверт туди заглянемо і завдання відгадаємо.
1 група
З окремих слів скласти речення:
1. красою, нас, захоплює, Природа, своєю.
2. природу, Хто, той, шкодить, сам, не жаліє, собі.
3. другом, природі, я, вірним, Буду.
2 група
Поділити на окремі слова.
Природаодномуматиаіншомумачуха.
Охоронятиприродузначитьохоронятибатьківщину.
Природузнищитилегкоавідновитиважко.
3 група
З’єднати початок та продовження речень.
Охороняти природу / то буде вона тобі на службі.
Природа одному мати / значить охороняти Батьківщину.
З природою живи у дружбі / а іншому мачуха.
VІІІ. Підсумок уроку.
1.Розповідь вчителя (слайди 14-19)
-Нам випало щастя жити серед чудової природи.
Вона від нас чекає допомоги. Щоденно просить лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте природі справді вірними друзями. Прислухайтесь до природи і вона сама підкаже, за якими законами ви повинні жити:
Закон співучого солов’я.
Будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей!
Закон червоної калини.
Будемо прикрашати землю добрими справами, як калина - гай.
Закон турботливої білочки.
Будемо брати від природи лише необхідне, як білочка.
Закон мудрої сови.
Будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.
Закон золотого соняшника.
Кожна істота має право на сонце, чисте повітря і воду.
Закон доброго дельфіна.
Будемо допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.
Закон наполегливого дятла.
Будемо невтомними, як дятли і побачимо Землю здоровою.
-Як бачите природа чекає від нас не зла, а мудрості. Будьте ж мудрі як сама природа, багаті як земля, здорові як вода. Завжди любіть та бережіть рідну природу.
2. «Мозковий штурм»
- Що вам сподобалось на уроці?
- Що найбільше вас стурбувало?
- Про що ви хотіли б розповісти вдома?
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати с.104-105.
Намалювати малюнки або скласти буклети на тему «Планета Земля в небезпеці»