Використання мультимедійних технологій в початковій школі

 

  

Анотація. Єрмоленко С. І.
У  статті обґрунтовано значимість використання інформаційних технологій  на  уроках  у  початковій школі  та  наведено  приклади використання ІКТ під час проведення уроків природознавства.

Той народ, який першим реалізує
можливості цифрових комунікацій
 і введе їх до навчальної методики,
очолюватиме світовий освітній процес.  

Гордон Драйден,
американський педагог

ПРОВІДНА ІДЕЯ
У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з більшим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів впливають на виховання дитини і сприйняття нею навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються й улюблені герої та захоплення.
Використання нових інформаційних технологій розширює рамки освітнього  процесу,  підвищує  його  практичну  спрямованість, сприяє  підвищенню  мотивації  учнів  в  освітньому  процесі, розвитку інтелектуальних, творчих здібностей учнів, їхніх умінь самостійно  здобувати  нові  знання  та  створення  умови  для  їх успішної самореалізації в майбутньому.

АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ
Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Досьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела. Розроблення даної теми саме для мене зумовлено необхідністю вводити в роботу нові підходи до подачі знань учням.  Завдяки використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Спостерігаючи за дітьми, навіть зовсім маленькими, я часто відмічаю, як швидко вони освоюють сучасну техніку – без жодних інструкцій, неначе вже народилися зі знаннями, як поводитися з комп’ютером чи мобільним телефоном. Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ: вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не вистачить знань упоратися з нею.
    Мені застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця: готуватися до уроків, батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнь МО, семінарів; оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів, обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.

ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ
Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з різних каналів: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку. Але сьогодні вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Адже мозок сучасної дитини налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, тому він набагато легше сприйме на уроці інформацію, запропоновану за допомогою медіа засобів. Крім того 2011рік в Україні був оголошений Роком освіти та інформаційного суспільства. У квітні 2011 року Кабінет Міністрів України прийняв державну цільову програму впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів на період до 2015 року “ Сто відсотків”.
ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ
1 етап. Оволодівши роботою з комп'ютером, почала створювати презентації до уроків, частково використовуючи SMART Board. Використання комп'ютера на різних етапах уроку дозволило мені зробити процес навчання мобільним,  диференційованим та індивідуальним. Додаток 1 (таблиця 1)
Найпоширеніша  форма  навчання  в  початкових  класах  – фронтальна.  У  цьому  випадку  використання  проектора  та екрану дає можливість поєднувати на уроці роботу з програмою (або мультимедійною презентацією) та інші форми діяльності:
1)  яскраво  й  наочно  проілюструвати  досліджуваний  матеріал на великому екрані;
2)   обговорити переглянутий матеріал з класом;
3)   спільно  вирішити  запропоновані  завдання  або  знайти відповіді в підручнику;
4)   індивідуально виконати роботу в зошиті, альбомі;
5)   виконати деякі завдання в групах або парах.
2 етап. Використання ІКТ у навчанні самими учнями початкових класів  дозволяє під час опанування роботи з комп’ютером вправлятися у вивченні низки навчальних предметів початкової школи з використанням комп’ютерних програм. Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє мені перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, важливих частин матеріалу, дає змогу скоротити час на самостійну роботу. Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє мені за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
     3 етап. Порівнюючи звичайний урок і урок з використанням мультимедійних засобів, учні віддали перевагу другому. Вони помітили, що новий матеріал або його закріплення їм дається легше. Їм цікаво спостерігати за ходом занять.  Вони почали пропонувати мені свої ідеї, вносити свої пропозиції, допомагати мені у створенні презентації, добирати відповідний до теми уроку матеріал, малюнки, запитання, завдання. Опитування учнів мого класу довело важливість даних технологій у сучасному навчанні.
Отже, традиційний урок  поступається мультимедійному, як в цікавості, інформаційності, так і в результативності.
4 етап. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, якого дитині так часом не вистачає. Навчившись працювати з комп'ютером, учні мого класу із задоволенням готують домашнє завдання. Користуючись Інтернетом, діти самотужки виконують  різні види роботи (складають кросворди, ребуси, тести, створюють презентації, віртуальні подорожі, шукають відеоролики).  Але при використанні комп’ютера на уроці та вдома, не слід забувати про санітарно-гігієнічні вимоги до проведення занять з використанням  ІКТ  та  тривалість  застосування  технічних засобів.      Додаток 2 (таблиця 2)
Попередню роз’яснювальну роботу провела і з батьками. На зборах я проінформувала про особливості використання дітьми комп’ютера в домашніх умовах, ознайомила з інструктажем та санітарними нормами, розучила комплекс релаксаційних вправ для зняття стомлюваності після роботи з комп’ютером (Додаток 3), адже батьки є прикладом і тому мають дотримуватися вимог так само, як і їх діти. Розробила пам’ятки. З окремими батьками провела експрес-навчанння  по пошуку інформації через мережу Інтернет, створенню презентацій, пошуку відео фрагментів, тощо.
На сьогодні перелік відеофрагментів, які я використовую на уроках «Природознавства», і підготовлені саме за допомогою батьків постійно зростає. Додаток 4.
У  процесі  підготовки  до  проведення  уроку з використанням інформаційно-комунікаційних технологій я дотримуюсь послідовності:
-    детально  аналізую  зміст  і  мету  уроку,  зміст і логіку використання ІКТ;
-    визначаю  обсяг  і  особливості  знань,  які  повинні засвоїти учні, необхідність використання програмних засобів;  
-    підбираю та аналізую  аудіовізуальні  та  інші дидактичні  засоби,  встановлюю  їх  відповідність  змістові  та  меті уроку;
-    визначаю  методи  і  прийоми  забезпечення  активної пізнавальної  діяльності  учнів,  міцного  засвоєння  ними  знань, набуття вмінь і навичок.
Однак  слід  зазначити,  що  будь-які  технічні  засоби навчання відіграють у навчально-виховному процесі початкової школи  важливу,  але  все  ж  таки  допоміжну  роль:  вони розширюють дидактичні можливості уроку, але ні в якому разі не  замінюють  педагога.  Учитель  завжди  залишатиметься центральною ланкою системи навчання.
 Отже,  для  того,  щоб  використання  інформаційних  технологій  на  уроці  було  значимим,  необхідно  дотримуватись  ряду вимог:
-     правильно  визначати  дидактичне  значення  і  місце комп’ютера  на  уроці;
-    застосовувати  продумані  форми  уроку;
-     раціонально  поєднувати  різні  форми  й  методи  використання ІКТ;
-    ураховувати  вікові особливості  та  дотримуватись  санітарних норм під час роботи з комп’ютером.  
 Основні напрямки використання інформаційно-комунікаційних  технологій на уроках природознавства.

ВИСНОВКИ
Застосування інформаційних технологій у початковій школі створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення та виховання особистості. Адже  учнів привертає новизна проведення мультимедійних уроків. Незалежно від їх кількості, вони завжди різні, цікаві, захоплюючі, приховують у собі безліч таємниць.  Під час проведення таких уроків створюються умови для активного спілкування, за якого учні прагнуть висловити думки, вони з бажанням виконують завдання, виявляють свій творчий потенціал. Діти вчаться самостійно шукати інформацію, обробляти її, використовувати на практиці.
 Проте комп'ютер не повинен замінювати такі традиційні засоби навчання, як крейда, дошка, олівець, зошит, ножиці тощо. Він є лише одним з інструментів навчання, яким повинен оволодіти учень. Використання ІКТ у навчальному процесі початкової школи повинно відповідати дидактичним аспектам. Усі ці засоби  мають бути оцінені та застосовані відповідно певним цілям уроку. У використанні комп'ютера на уроці є свої переваги та недоліки:

Переваги:
 - незалежність результатів тестування від суб’єктивної оцінки вчителя;
 - економія часу і оперативність.
Недоліки:
 - недоцільність при вивченні деяких тем;
 - тести не завжди враховують індивідуальні і психологічні якості учнів.
В інформаційному середовищі наголос робиться не лише на вивчення фактичного матеріалу, а більше на розвиток навичок мислення, міжособистісних відносин і творчості.

ДОДАТКИ


Додаток 1
Таблиця 1


Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку

Тип уроку

Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку

Вивчення нового матеріалу

Електронна презентація,

віртуальні екскурсії, подорожі, калейдоскопи тощо

Закріплення ЗУН

Тести, експрес-опитування, віртуальні журнали, словники тощо

Повторення й узагальнення знань і вмінь

Ігри, експрес-опитування, узагальнення проектів тощо

Перевірка і контроль результатів навчання

Всі види перевірочних робіт, кросворди, ребуси, відео загадки тощо

 

 Типи мультимедійних уроків у початковій школі.
Комбінований урок  по суті є уроком засвоєння нових знань, але за формою – поєднанням різних форм діяльності (засвоєння теоретичних понять і термінів, напрацювання практичних навичок) та пізнавальної діяльності (сприймання, усвідомлення, аналіз навчальної інформації та перевірка її засвоєння). Такими є більшість уроків.
Урок-узагальнення(урок контролю знань) містить декілька складових: тестові завдання, питання тематичної вікторини. Такий тип уроку може бути використаний учителем для тематичного оцінювання, адже перераховані форми роботи на уроці дозволяють бачити результати підготовки учня.

Урок-узагальнення (урок-вікторина) використовують для оцінювання рівня набутих учнями знань і вмінь.
  Слід акцентувати увагу і на важливій ролі мультимедіа в позаурочній діяльності – години класного керівника, конкурси, проекти, батьківські збори, свята, тощо.
               Забезпечення для своїх уроків я знаходжу  на сайтах:«Методичний портал», «Шкільна країна», «Острів знань»,»Сходинки до знань» , де постійно оновлюється база електронних підручників;  через мережу Інтернет, а також створюю власні презентації. Для їх підготовки йду такими етапами:
-    структуризація навчального матеріалу;
-    складання сценарію реалізації;
-    розробка дизайну презентації;
-    підготовка медіафрагментів (тексти, ілюстрації, відео, запис аудіофрагментів);
-    підготовка музичного супроводу;
-    тест-перевірка готової презентації.
З питаннями, що висвітлюють дану проблему неодноразово виступала на засіданнях методичних об’єднань вчителів початкових класів, педагогічних радах, приймала участь в творчій групі вчителів початкових класів.
 За 2008-2016 роки мною були розроблені і представлені на рівні району мультимедійні презентації до уроків:
-    Природознавство « Вода – розчинник. Перетворення води».
-    Я у світі. « Твоя країна – Україна. Символи України».
-     Природознавство «Червона книга України».
-    Математика. « Мурчин рахунок  (кількісний рахунок)( за віршами В. Степанова).
-    Математика. « Веселий рахунок (додавання і віднімання) ( за віршами В. Степенова).
виховні заходи:
-     « З тобою,  роде мій орлиний, іду дорогами війни…» (інтерв'ю ветерана Великої Вітчизняної Війни Гречука М. Є. )
-  «Квіти, які потребують нашого захисту. Первоцвіти».
-     «Декларація прав людини».
-     «Правила безпеки на дорозі для малят».
-    « Хвала рукам, що пахнуть хлібом».
-    «Я жива в Україні».
-     "Подорож до країни Довкілля».
-    "З присвятою замордованим голодом..."
Виступів на засіданні ШМО:
-     «Виховна система школи».
-     Виступ на семінарі ЗДВР:
-     «Модель заступника директора з виховної роботи».
-     « Роль класного керівника у виховній роботі».
-    «Робота з майбутніми першокласниками».
-    «Здоров'язбережувальні технології в початковій школі».
Захист презентації на курсах підвищення кваліфікації» при обл. ІППО:
-     « Інтерактивні технології як засіб мотивації здорового способу життя»
Робота в районній творчій групі: «Школа майбутнього першокласника»
-    Мультимедійна презентація для ознайомлення батьків з вимогами нового ДС загальної початкової освіти . Зміст освітньої галузі «Природознавство».
Відеоролики:
-     «Школа майбутнього»
-    Соціальний ролик «Ні шкідливим звичкам»

- Соціальний проект "Зимовий сад у нашій школі"

Додаток 2

 

Таблиця 2

Тривалість перегляду відео на уроках

Класи

Діафільми

Кінофільми

Телепередачі

1 – 2

7 – 15 хв

15 – 20 хв

15 хв

3 - 4

15 – 20 хв

15 – 20 хв

20 хв

 

Додаток 3


Пам'ятка для батьків щодо роботи дитини за комп'ютером


Щоб робота дитини за комп'ютером не завдавала шкоди її здоров'ю, дотри-муйтеся таких рекомендацій.
Робоче місце дитини
Комп'ютерний стіл та стілець за розміром мають відповідати зросту дитини. Перевірте, чи не доводиться дитині повертатися до монітора, він має знаходи¬тись не ближче 50 см від очей дитини.
Комп'ютерне місце має бути добре освітленим, але так, щоб на монітор не по-трапляли відблиски від ламп та денне світло. Якщо є відблиски, змініть кут нахилу екрана, завісьте вікна, спробуйте опустити освітлювальні прилади нижче та повер¬ніть екран монітору перпендикулярно до них.
Монітор потрібно розташувати так, щоб погляд падав трохи зверху вниз, під кутом 10-20°.
Як правильно сидіти при роботі за комп'ютером
Стежте за тим, щоб дитина, сидячи за комп'ютером, рівно тримала спину, не клала ногу на ногу, не задирала голови, не перегинала зап'ясток. Під ноги мож¬на зробити підставку. Сидіти потрібно прямо або злегка нахилившись уперед і з не-великим нахилом голови.
Між корпусом тіла і краєм столу має бути вільний простір не менше як 5 см. Руки вільно лежать на столі. Ноги зігнуті в тазостегновому і колінному суглобах під прямим кутом і розташовані під столом на підставці.

Вимоги до комп'ютера (монітора)


Монітор повинен відповідати міжнародним стандартам безпеки та мати маркування LR (LowRadiation). Сучасні монітори на рідких кристаллах системи ЬСО є кращими та безпечними. Відрегулюйте яскравість та контрастність освітлення монітору так, щоб дитині було як найкомфортніше. Не допускається тимчасова не¬стабільність зображення на моніторі.
У приміщенні, де працює комп'ютер, підвищується температура повітря, зни-жується відносна вологість, збільшується вміст двоокису вуглецю, повітря іоні-зується, а це несприятливо впливає на самопочуття. Деякі діти погано реагують на такі зміни. У них може з'явитися сухість у горлі, покашлювання.
Важливо пам'ятати, що системний блок комп'ютера має властивість натя¬гувати на себе багато пилу, тому обов'язковими мають бути вологе прибирання та провітрювання в кімнаті, де він  стоїть. Підлогу в кімнаті краще не накривати килимом.

Час, який дитина проводить за комп'ютером


Дитині, яка ще не ходить до школи, достатньо буде проводити за комп'ютером не більше10-15 хвилин на день. Дітям, що мають погіршений зір, перебування за комп'ютером потрібно дозувати  індивідуально. Заняття можуть бути не більше трьох разів на тиждень.
Гімнастика для очей при роботі за комп'ютером
Під час роботи на комп'ютері, а також після її закінчення, потрібно виконува¬ти спеціальну гімнастику для очей: після 5 хв. роботи для 5-річних і 7-8 хв. — для 6-річних дітей. Тривалість гімнастики - 1-1,5 хв.
Вправа 1. На рахунок 1-4 заплющити очі, сильно напружуючи очні м'язи. По¬тім на рахунок 1-6 розплющити очі, розслабивши м'язи, подивитися в далину че¬рез вікно. Повторити 4-5 разів.
Вправа 2. На рахунок 1-4, не повертаючи голови, подивитися праворуч і зафік-сувати погляд, потім на рахунок 1-6 подивитися вдалину прямо перед собою. Повторити вправу, але з фіксацією погляду ліворуч, вгору й додолу. Повторити двічі.
Вправа 3. Голову тримати прямо. На рахунок 10-15 поморгати, не напружую¬чи очні м'язи.
Вправа 4. На рахунок 1-6 швидко перевести погляд по діагоналі: праворуч угору – ліворуч униз, потім прямо вдалину; потім на рахунок 1-6 подивитися лі-воруч вгору – праворуч униз, подивитися вдалину.
Вправа 5. На рахунок 1-4 заплющити очі, не напружуючи очні м'язи; на раху¬нок 1-6 широко розплющити очі й подивитися вдалину. Повторити 2-3 рази.
Вправа 6. Не повертаючи голови (голова прямо), повільно робити кругові рухи очима вгору - праворуч, вниз - ліворуч. Потім у зворотний бік: угору - лі¬воруч, вниз - праворуч. На рахунок 1-6 подивитися вдалину.
Вправа 7. Не рухаючи головою, на рахунок 1-4 перевести погляд вгору й зафіксувати його, на рахунок 1-6 - подивитися прямо перед собою; після чого аналогічно переводити погляд униз - прямо, праворуч - прямо, ліворуч - прямо.

Додаток 4
Перелік відеофрагментів, які я використовую на уроках   «Природознавства»

 

п/н

Назва фільму, відеоролика, презентації

Час

1.

«Твоя країна – Україна. Символи України» 4 клас (презентація)

13 хв.

2.

«Вода-розчинник. Перетворення води» 3 клас (презентація)

9 хв.

3.

«Танок води» 3 клас (відеоролик)

3 хв.

4.

«Як працюють бджоли» 2 клас (відеоролик)

5хв.

5.

«Народження рослини» 3 клас (фільм)

10 хв.

6.

«Життя тварин» 1 клас (фільм)

8 хв.

7.

«Будова тіла людини» 3 клас (енциклопедія)

10 хв.

8.

«Планети і тілаСонячної системи» 4 клас(відеоролик)

5 хв.

9.

«Річний Рух Землі навколо Сонця» 4 клас(відеоролик)

5 хв.

10.

«Кругообіг води в природі» 3 клас (мультфільм)

10 хв.

11.

«Пори року. Сезонні зміни в неживій природі» 2 клас (відеоролик)

10 хв.

12.

«Свійські тварини» 1 клас (презентація)

5 хв.

13.

«Дикі тварини» 1 клас (презентація)

5 хв.

14.

«Родовід» 2 клас (презентація)

5 хв.

15.

«Світ професій» 2 клас (презентація)

7 хв.

 

Додаток 5
Поради молодому спеціалісту.


Додаток 5.1.


Специфіка і структура мультимедійного уроку початкової школи.
Наведу приклад застосування мультимедійних технологій під час здійснення кожного етапу уроку в початковій школі.
Оголошення теми уроку: на екрані з’являється запис теми уроку. Учитель разом з дітьми читає запис.
Вступ (вступна бесіда): на екрані з’являються головні герої, які розповідатимуть про тематику уроку. Вони вітаються з учнями, ведуть між собою та учнями діалог відповідно до теми уроку.
Учитель (за бажанням) може продовжити з учнями цей діалог.
Пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації: на слайдах розташовується необхідна тестова, графічна, відео інформація. Учні можуть слідкувати за зображенням разом з головними героями.
Формування практичних навичок: використовуються тренажери або ППЗ. Аналіз виконуваних дій: питання головних героїв до учнів. Учні відповідають самостійно, іноді – за допомогою підказок на моніторі або з допомогою вчителя.
Учитель може доповнити аналіз власними питаннями, завданнями.
Тестові завдання (завдання): питання для перевірки знань матеріалу уроку з варіантами відповідей.
Підведення підсумків уроку: діалог головних героїв. Учитель, за бажанням, може продовжити з учнями цей діалог.

Додаток 5.2.


Порядок  створення презентації


Планування уроку. Слід глибоко проаналізувати тему уроку, з’ясувати  його  мету, визначити тип та  структуру, а  також місце презентації  на  уроці, умови  її демонстрування, спрогнозувати  результати  уроку.
Конструювання уроку. Залежно  від вікових  особливостей  учнів та  видів  діяльності  необхідно  змоделювати  навчальні  ситуації, підібрати  матеріали  до презентації (текстові, графічні та звукові),розробити  види  завдань, які  виконуватимуть учні, використовуючи  презентацію, розпланувати  час  тривалості  як  окремих  фрагментів як  окремих фрагментів, так і всієї  презентації  загалом.
Планування  використання  презентації. Скомпоновану  презентацію  слід  переглянути  на предмет  доцільності  змісту, видів  та тривалості  виконання  завдань; продумати  оформлення; створити  й відредагувати текстову  частину та (за потреби) перекомпонувати  змістову, визначити  послідовність  показу.
Також при підготовці слід врахувати, що розмір презентації залежатиме від призначення, але вона  не повинна  містити  більше 6-13  слайдів.

Додаток 5.3.


Правила створення  презентації


      Аудиторія. Учитель має врахувати  вік учнів та особливості класу, для якого створюється презентація.
Мета презентації. Необхідно уважно переглянути літературу  з  теми уроку, визначити основні  тези, скласти  перелік  ілюстративного матеріалу (які матеріали  вже є, а які  треба  знайти або створити  самостійно).
     Увага до деталей. Презентацію не  слід  засмічувати  зайвими  відомостями, ілюстраціями, картинками, текстами, кожен  слайд має  бути  доцільним і логічно  пов’язаним  з іншими.
Доцільність  використання  анімації  та спец ефектів. Не слід  зловживати  анімацією, аудіо- та візуальними  ефектами. Вони  мають  бути  доцільними, щоб привертати увагу, а не відволікати її.

Додаток 5.4.

Вимоги  щодо  оформлення  презентації

У  змістовій  частині  слід розміщувати  короткі  тези (без  зайвих слів), причому  на всіх слайдах  необхідно  дотримуватися однієї часової форми  дієслів,  зокрема  й  у  заголовках.
Обсяг  інформації  на  кожному  слайді  має  бути  не  більшим  за  одну  тезу, одне  визначення, кілька  фактів, формул, дат.
Для  урізноманітнення  подачі  матеріалу слід  використовувати  різні  типи  слайдів (текстові, табличні, графічні).
Розміщення  текстів на слайдах. Текст та слайдах повинен  бути «читабельним», заголовки  повинні  відрізнятися  від  основного  тексту, найважливіші  слова  слід  намагатися  розміщувати  в  центральній  частині  слайда, коментарі  та підписи  до ілюстрацій  доцільно  подавати  меншим  шрифтом  унизу  слайда. Розгорнуті  речення  на  слайдах подаються  лише  за необхідністю  цитування.
У  таблицях  має бути  максимум  4  рядки та 4  стовпці, оскільки  у  великих  таблицях  дані  дуже  важко  читати. Комірки  з найважливішими  даними  доцільно виділяти  кольором.
Списки  на  слайдах  не  повинні  бути  довгими (оптимальним є список  із 5-7  елементів. Якщо ж  елементів  списку  більше, доцільно  розмістити  їх  у  дві  колонки.
Діаграми  не  слід  робити  дуже складними. Вони  мають  містити  не  більше 5  елементів.
     Ілюстрації  слід  застосовувати  такі, на  яких  добре  видно  всі  деталі. Вони мають  бути якісними, достатньо  контрастними. Щоб  виділити  ілюстрацію (малюнок, таблицю, графік, схему, діаграму, фото) на тлі слайда, доцільно використовувати різноманітні  рамки. Також слід врахувати, що на кожному слайдімає бути не більше двох картинок.
Анімація можлива один раз протягом 5 хвилин (у початковій школі).
  Шрифти  слід  обирати такі, які легко  прочитати при  різних  типах  освітлення. Вони  мають  бути  чіткими  й  контрастними  до  тла  слайда.Розмір шрифту на слайдах повинен бути не менше 24-28 пунктів.
Вся презентація повинна бути витримана в одному стилі (однакове оформлення всіх слайдів: фон, назва, розмір, колір, накреслення шрифту; колір і товщина різних ліній і т.п.).

ЛІТЕРАТУРА


1.Агеев В.Н. Электронные учебники и автоматизированные обучающие системы: Лекция-доклад / Н.А. Селезнева и др. (общ. ред.). –М.: Исследовательский центр проблем качества підготовки специалистов, 2001. –80 с.
2. Андрусич С. Комп'ютерна підтримка курсу "Сходинки до інформатики": зроблено перший крок // Початкова школа. – 2006. – №8. – С.36-38.
3. Апатова Н.В. Информационные технологии в школьном образовании. М., 1994.
4. Галета Я. В. Пізнавальна самостійність студентів економічного коледжу. – Кіровоград: «Код», 2008.    227с.
5. Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти. – Вінниця: ООО „Планер”, 2005. – 366 с.
6. Данилова О.В.Мультимедія власноруч: текст, графіка, анімація, відео / О. Данилова, В. Манако, Д. Манако. – К.: Вид. дім „Шкіл. світ”: Вид. Л. Галіціна, 2006. – 120 с. – (Б-ка „Шкіл. світу”).
7.Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений.–М.: Издательский центр «Академия», 2003 –192 с.
8. Кітаєва М. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, №38, 2011, ст.7
9.  Кивлюк О. Аналіз наукових досліджень з проблематики пропедевтики інформатики в початковій школі//Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2006. – №6. – С.69-72.
10.Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи // Комп’ютер у школі і сім’ї. – 2000. – № 3(11). – С. 3-10.
11.Ломаківська Г.В., Колесніков С.Я., Ривкінд Й.Я., Ривкінд Ф.М. Сходинки до інформатики. Підручник для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів. ¬2-ге видання доповнене й перероблене. – К.: АДЕФ-Україна, 2004.– 64 с.: іл..
12. Освітні технології: Навч.-метод. посібн. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2003. – 255 с.
13.Пономаренко Л. Мультимедійна  підтримка  навчального  процесу / Початкова  освіта, №1-2, 2012, ст.16
14. Петлюшенко Н.Упровадження  комп’ютерних технологій у початковій  школі./ Початкове навчання і виховання, №1, 2012, ст.12
15.  Роберт Н. В.Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования. – М.:”Школа-Пресс”, 1994. – 344 с.
16. Селевко Г.К. Информационные технологии в школе // Информационно-компьютерные средства в школе. Ярославль: ИРО, 2003
17. Симоненко В.Д., Фомин Н.В. современные педагогические технологии: Учеб. Пособ.- Брянск: Изд- во БГПУ, 2001.
18. Соловьева Л.Ф. Компьютерные технологии для учителя. – СПб.: БВ-Петербург, 2003. – 160 с.
19. Співаковський А. В. Сучасні технології навчання // Початкова школа. – 1998. – №1. – С. 35.
20. Створюємо презентації. PowerPoint / Упор. І. Скляр. – К.: Ред. загальнопед. газети, 2005. – 112 с. – (Б-ка „Шкільного світу”).
21. Шеншев Л.В. Компьютерное обучение: прогресс или регресс? //Педагогика. 1992. № 11
22. http://kspu.kr.ua/download/nauk_zapiski/2009_vipusk_7/psih_ped.pdf
23. http://gymnasium34.edu.kh.ua/
24. www.dmozzy.net.ru
25. http://wikipedia.ru
26. http://www/uaportal/com/
27. www.osvita.org.ua

 

 



Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Copyright MyCorp © 2024