Тема. Чисельність населення Землі.

   Мета. Ознайомити учнів з поняттям "раси", дати загальне уявлення про особливості кожної з них; розвивати пізнавальний інтерес, толерантність, співчуття,     дружелюбність.

  Обладнання. Карта населення світу, фотографії  представників основних людських рас, презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Привітання:

Усміхнемось сонечку:

«Здраствуй, золотаве!»

Усміхнемось один одному,

Поглянемо ласкаво.

Хай сьогодні в наше серце

Світлий день додасть тепла.

Друзям всім ми усміхнемось,

Побажаємо добра!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Підсумок фенологічних спостережень.

  • Яка зараз погода?

  • Який місяць?

  • Який настрій викликає у вас сьогоднішня погода?

  • Що роблять люди в цю пору?

  • Запишіть у зошитах для спостережень стан погоди на сьогодні.

  1. Перевірка домашнього завдання. Гра «Знайди помилку» ( з використанням карти населення світу)

  2. Світовий океан поділяється на шість частин. (повна відповідь учнів)

  3. Індійський океан самий найбільший.

  4. Північний льодовитий океан найтепліший.

  5. Вода в океані солона.

  6. Материк Євразія омивається 4 океанами.

  7. Тихий океан – найбільший за площею.

  8. Атлантичний океан – найменший за площею.

3.Розповідь учнів «Чому вода в Океані солона»

III. Повідомлення теми і мети уроку.
— На телеекранах ви щоденно бачите «калейдоскоп» людських облич, які відрізняються один від одного кольором шкіри, волосся, очей, формою голови, обличчя. Багато людей виділяються одягом, способом життя. Але всі разом вони складають людство — населення Землі. Незважаючи на всю свою різноманітність, людство єдине і живе у спіль­ному домі під назвою — Земля.
Скільки ж людей живе на Землі? Що таке людські раси? Чим вони відрізняються одна від одної? Як людство впливає на природу Землі? Відповісти на ці питання ви зможете, вивчивши тему сьогоднішнього уроку "Населення Землі".
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди з використанням карти світу.(слайд 2)
— У процесі розвитку Землі в певний період на планеті з'явилася людина. Поступово завдяки праці люди освоювали зручні для життя території земної поверхні. Кількість людей у давні часи зростала досить повільно, тому що умови життя були дуже суворими. Людину підстерігали не лише різні хвороби, а й небезпека від хижих звірів, отруйних зміїв, стихійного лиха.
Поступово, коли людина перестала залежати від природи, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення стала стрімко зростати. Якщо на початку нашої ери жило приблизно 300 млн. чоловік, то тепер сім'я народів становить вже понад 5,8 млрд. чоловік.
Як уявити собі таку кількість людей? Коли б ми поставили в шеренгу 1 млрд. чоловік, то вона розтягнулася б на 500 тис. км., а це 12,5 земних екваторів.
Люди постійно живуть на всіх материках, крім Антарктиди. Подумайте, чому?
— Розселилися люди по материках нерівномірно. Найбільше людей живе в Азії - більше половини населення світу. Густо заселені й території у Західній і Центральній Європі. А найменше населення — в Австралії.
За зовнішніми ознаками люди на Землі різні. Відповідно до природних умов життя, у людей виробилися зовнішні відмінності. Люди різних країн відрізняються зовнішньою будовою тіла, кольором шкіри, волосся, очей, формою носа і губ. Ці ознаки називають расовими.

2.Слоівникова робота з тлумачним словником

Раса – це рід, плем'я, порода. Група людей, яка має однаковий колір шкіри, волосся, очей, форму губ, носа та ін.

3. Розповідь учителя  з використанням мультимедійної дошки (слайди 3-8)
Так у європейців світла шкіра, м'яке, пряме або трохи хвилясте волосся, вузький ніс, тонкі губи, різний колір очей. До цієї раси належить майже половина людства планети. Сама назва свідчить про те, що більшість народів цієї раси проживає в Європі. Але з відкриттям Америки й Австралії європейці розселилися по всьому світу.
В Азії люди набули жовтуватого кольору шкіри, вузького, ніби щілинки, розрізу очей і плоскуватого обличчя.
В Африці, Австралії та Америці живуть люди, для яких характерні темний колір шкіри, кучеряве або хвилясте волосся, у більшості з них широкий ніс, товсті губи.
Так виникли біла, жовта і чорна раси.
Хоч названі раси мають різні зовнішні ознаки, проте усі люди мають однакову внутрішню будову тіла. Тому раси ніяк не можна поділити на "вищі" і "нижчі" за кольором шкіри. Адже такий поділ відбувся у процесі розвитку людства під впливом природних умов, способу життя тощо.
Так, чорне забарвлення шкіри і густе кучеряве волосся захищає людей чорної раси від спекотного сонця. А вузький розріз очей азіатів запобігає попаданню в очі піску і пилу у пустелях, де дмуть сильні вітри.
З давніх-давен люди жили родами. У родах об'єднувалися кровні родичі. Вони спільно полювали і ділили здобич, спільно її споживали. Весь рід дотримувався певних звичаїв. Роди об'єднувались у племена. Пройшли сторіччя, і на зміну родоплемінній спільності людей прийшла нова форма спільності. Люди, які жили на певній території, спілкувались однією мовою, мали свої традиції і дотримувались їх, утворили народи. Згодом один чи кілька народів утворили держави. Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свої кордони, назву, столицю, державну мову, історію, культуру. Зараз у світі понад 200 держав.

4.Робота в групах.(Додаток 1)

  -  Спробуємо зібрати ознаки певних рас.

(Кожна група дітей отримує конверт, в якому є зразки різних форм обличчя, волосся, очей, губ, носа. Відповідно до отриманого завдання потрібно вибрати вірні ознаки та на аркуші паперу наклеїти їх так, щоб утворилося обличчя певної раси.). Порівняння робіт на мультимедійній дошці (слайди 9-11)

5. Робота з дошкою (слайд 12)

- На дошці записаний вислів.

Люди, собою, рівні, всіх, рас, між.

  • Зберіть вислів'я. Як ви його розумієте?

(Люди всіх рас рівні між собою.)

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1.Індивідуальна робота по картках.

Варіант 1.

1) На якому материку постійно не живуть люди?

2.)Однакові ознаки людей:

3. )Світлий колір шкіри найкраще вбирає.......

4) Назви людські раси.

Варіант 2

  1. З усіх материків найбільше населення в ...

  2. Відмінні зовнішні ознаки людей:

  3. Темне забарвлення шкіри найкраще вбирає...

  4. Група людей, яка живе на певній території і має свої традиції, обряди, називається...

2.«Цікавинки». Як вітаються різні народи світу.  (Додаток 2)

  • Чи знаєте ви, як вітаються різні народи світу?

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю в підручнику,с. 41-43.

Підготувати розповідь про традиції і обряди народів світу.

Звантажити  (розробка уроку+ додатки до уроку, презентація)



Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Copyright MyCorp © 2024