Тема. Океани Землі

Мета. Продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею; сформувати уявлення про океани Землі; розвивати пізнавальний інтерес, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; закріплення працювати з мультимедійною дошкою;уміння працювати з додатковою літературою; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.

Обладнання: карта півкуль, глобус,атласи, картки для груп, ребуси,  мультимедійна дошка, слайди.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу.

- Діти, подивіться у віконечко. Посміхніться природі, посміхніться мені, своїм товаришам. Починаємо урок.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

  • Який сьогодні день? Місяць?

  • Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

  • Яким був його напрям?

  • Якою є температура повітря?

  • Чи були опади?

  • Які зміни відбулися в житті рослин? Тварин? Чому?

  • Які цікаві зміни ви помітили сьогодні?

ІІІ. Контроль, коригування і закріплення знань

  1. Індивідуальна робота з картками.   (додаток 1)

2. Фронтальна робота.( слайд 2)

-  Як називається велика ділянка суші, що оточена з усіх сторін во­дою?

  • Щоб дати відповідь на це запитання, потрібно розгадати кросворд.

1)  Батьківщина картоплі. (Південна Америка)

2)  Який материк є найтеплішим? (Африка)

3)  Назвіть найменший та найсухіший материк на Землі. (Австралія)

4)  Як називається найбільший острів? (Гренландія)

5)  Який материк є найбільшим? (Євразія)

6)  Який материк називають «Королевою холоду»? (Антарктида)

7)  Третій за величиною материк, на якому є найродючіші в світі ґрун­ти. (Північна Америка)

ІV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда з використанням мультимедійної дошки

 Карта півкуль .(слайд 3)

-Який колір переважає на карті півкуль? Що ним позначають? (Водний простір)

V. Оголошення теми уроку.

1. Постановка проблемної ситуації

-  Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати ребус. (Океан) (слайд 4)

- Пригадайте у яких станах перебуває вода?

- Коли вода є твердою?

- А коли переходить у газоподібний стан?

- Як відбувається кругообіг води у природі?

2. Вправа «Асоціативний кущ»

- Де в природі вам траплялася вода і в якому стані?

VІ. Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

-  Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.

-  Чи хтось може пояснити, що таке Світовий океан?  

-  Світовий океан – це виняткове творіння природи,  колиска життя на Землі, місце, де знаходяться різноманітні ресурси. (Слайд 5)

       Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Минув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час вчені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану. Для того щоб краще вивчати океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука – океанологія. Ця наука вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.

  1. Робота в групах.

Творче завдання.

-Уявіть, що на нашій планеті раптом зник Світовий океан. Залишилася суцільна суша. Обговоріть у групі своє припущення і закінчіть думку.(відповідь учнів)

3.Пояснення  учителя ( з використанням карти півкуль)( слайд 3)

Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На Землі є 4 океани: Північний льодовитий, Індійський, Атлантичний, Тихий

- Чи зможе хтось ще раз показати їх на карті?

- А чи знаєте ви, яка вода в океані: прісна  чи солона?

   Вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м.

4.Робота з атласами. Творчо-пошукове завдання

  • Користуючись атласами, визначте, якими океанами омивається кожен материк? (Північна Америка – Північно-Льодовитий океан, Атлантичний, Тихий океан, Північна Америка – Атлантичний, Тихий океан, Африка - Атлантичний, Індійський океан, Євразія – Північний Льодовитий океан, Атлантичний, Тихий океан, Індійський океан, Антарктида, Тихий і  Атлантичний океани.)

VІІ. Первинне закріплення вивченого матеріалу

  1. Робота з підручником в групах.

  • Діти, відкрийте підручники на ст.100-101 «Природа океанів». Прочитайте цей розділ та підготуйте по 2 запитання.

2.Робота з картою .  (короткі відомості про кожен океан) (слайди 6-9)

  • Розташуємо океани від найбільшого до найменшого за розміром ( додаток 2)

1. Тихий

2. Атлантичний

3. Індійський

4. Північний Льодовитий океан.

  1. Фізкультхвилинка

Раз, два — всі пірнають.

 Три, чотири — виринають.

 П'ять, шість — на воді

Кріпнуть сили молоді.

Сім, вісім — що є сили,

Всі до берега приплили.

 Дев'ять, десять — обгорнулись,

 Обсушились і за парти опустились.

4. Розповідь вчителя про відкриття океанів (з елементами презентації, слайд 10).

- Чи знаєте ви, хто  з мореплавців здійснив першу кругосвітню подорож, яка була найзнаменитішою в історії великих географічних відкриттів? Це Магеллан. Подивіться на портрет цієї сміливої людини. Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі.

- У червні 1519 р. п’ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію, перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки, де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях. І у жовтні увійшли у вузьку протоку, яка пізніше була названа ім’ям Магеллана. Через  місяць кораблі експедиції вийшли в  невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода, і Магеллан назвав його Тихим.

  Довго тривало це плавання, кораблі пройшли Індійський океан, обігнули Африку ,увійшли в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через три роки у своєму рідному порту.

  Так закінчилася перша кругосвітня подорож. Головний результат: було доведено кулеподібність Землі. Експедиція з’ясувала, що океани займають більшу площу, ніж суша.

 

VІІІ. Формування знань, вмінь і навичок.

1.Робота з підручником, с.99.

- Дайте відповідь про значення Світового океану для планети Земля та її мешканців.

  1. Розповідь вчителя про вплив на клімат в Україні.

   Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Якби не було океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Світовий океан зігріває повітря і утримує тепло. Ми належимо до басейну Атлантичного океану.

                        ІХ.Підсумок уроку

- У вас на партах лежать контурні карти. Підпишіть океани, які ми вивчили на уроці.(Додаток)

Х. Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Океани Землі» с.45-47.

     Дізнатися з літератури та інтернету: «Чому вода в океанах солона»

Звантажити  (розробка уроку+ додатки до уроку, презентація)



Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Copyright MyCorp © 2024